null

Színház mindenkinek: hogyan élvezhetik az előadásokat a vakok és a siketek is?

Míg a kerekesszékes emberek a színházak többségében jól boldogulnak, addig a siket és nagyothalló, vak és gyengénlátó személyek rosszabb helyzetben vannak, ők az előadásokat kevés helyen élvezhetik teljes szépségükben. Itthon a Pesti Magyar Színház – Családi – és Ifjúsági Színház elsőként próbált ezen változtatni, náluk már azt tervezik, hogy az autizmussal élők is kedvük szerint ülhessenek be a darabokra. Hogyan jutott idáig a társulat?

Látóként és hallóként ritkán gondolunk bele, milyen lehet látás vagy hallássérültként beülni egy színházi előadásra, de azt azért mindenki érzi: ezen fogyatékok mellett kevésbé élvezhetők a darabok. Az érintetteket különböző módszerekkel már régóta próbálják segíteni, de az audionarráció még kevés helyen érhető el. Ennél a módszernél a narrátor verbális leírást ad a nézőknek arról, hogy mit látnak a színpadon. A narráció mindig élő, és mivel a színészek dialógusai akár csúszhatnak is, a narrátornak a darabot nagyon kell ismernie, tudnia kell alkalmazkodni az esetleges változásokhoz, bakikhoz is.

Magyarországon elsőként a Magyar Színház élt ezzel a lehetőséggel, társulata 2015-ben tartotta az első olyan premiert, amelyet aztán minden alkalommal audionarráció kísért. Hála ennek, a vakok és gyengénlátók bármikor beülhettek a darabra. Az akadálymentesítés ezen formájára Zalán János főigazgató akkor figyelt fel, amikor sok évvel ezelőtt az egyik partnerük megkereste azzal a kéréssel: készítsék el egy külföldi csatorna magyar adásának audio descriptionjét. A feladatot nem utasította vissza, elkezdte magát egyre jobban beleásni a témába és az audionarráció kivitelezésének mikéntjébe. A téma olyannyira felkeltette az érdeklődését, hogy ez lett a doktori kutatásának témája. Az akadálymentesítés a színház társulatának is szívügye, a kérdéssel kiemelten foglalkoznak a kollégák.

Igazodni mindenkihez

A színházban az elmúlt hét évben szokássá vált, hogy az előadásokhoz akkor is biztosítanak narrációt, ha csak egyetlen vak néző érkezik. Ennek eredményeként a társulatnak komoly látássérült közönsége lett, sokan visszajárnak.

„A pandémia megtörte ezt a folyamatot, de hosszú szünet után idén áprilisban már be tudtunk mutatni egy új darabot, az Oliver! című musicalt. Narráció a Lázár Ervin programhoz is kapcsolódik, elég ha a diákok kísérőtanára jelzi, hogy egy adott osztályban van látás- vagy hallássérült gyerek. Az akadálymentesített hozzáférés természetessé vált számunkra, és nemcsak a speciális iskolából érkező gyerekek részére, hanem az integrációban tanulók esetében is. Mivel ezt a rendszert már 6-7 éve működtetjük, vannak hosszabb távú tapasztalataink. Látjuk például, hogy azok az első osztályos gyerekek, akiknek annak idején megmutattuk az audionarrációs applikációt, ma már úgy lépnek be a színházba, hogy egyből kérik az eszközt. Ők ezt a lehetőséget már természetesnek veszik, ami számunkra nagyon jó érzés” – mondja Szőke-Tóth Cecília, a színház társadalmi felelősségvállalási referense, aki ezen feladata mellett audionarrátorként is dolgozik.

A helyzet hasonló a hallássérülteknél, akik számára a jelnyelvi tolmácsolás nem csak a nagyszínpadon, hanem idővel a kisszínpadon is rendszeres lett. A színházban olyan hallássegítő rendszer is működik, ami a modern hallókészülékkel és implantátumokkal teljesen kompatibilis. Lehetővé teszi, hogy a nagyothallók azokon keresztül kövessék az előadást. A színpad szélére helyezett mikrofonok a színészek hangját külön ki is emelik. Ezek olyan okoseszközök, amelyek a hátsó zajokat remekül kiszűrik, nem erősítik föl azt, ahogy a színművész lépked a színpadon.

Azoknak a nagyothallóknak, akik nem rendelkeznek korszerű hallókészülékkel vagy implantátummal, egy mobil indukciós hurok adhat segítséget. Az eszköz nyakba akasztható, fülhallgatóhoz csatlakoztatható, azok is használhatják, akiknek időskori halláscsökkenésük van.

Tervek a láthatáron

A színház tavaly elkezdte az autizmus spektrum zavarral élők igényeinek felmérését is. „A lehetőségeket gyógypedagógus kollégák segítségével próbáljuk feltérképezni, már vannak megoldások, amelyek esetleg működhetnek. Például léteznek olyan fülvédők, amelyek a munkavédelmi eszközökhöz hasonlóan ki tudják szűrni az erősebb hangokat. Szeretnénk az előadásokhoz olyan ismertetőt is készíteni, ami egyfajta idővonalon jelzi, ha esetleg erős hangok vagy fények várhatók a színpadon. Ezeket a gyerekek kísérője előre átnézheti, ha pedig látja, hogy az adott jelenet közeleg, ráadhat a kicsire egy fülest – mondja Cecília.

Erről még zajlanak az egyeztetések, de a színház szeretne az autizmussal élőknek olyan helyet biztosítani – úgynevezett nyugiszobát –, ahová elvonulhatnak, ha nyugalomra van szükségük. Az igényeiket szem előtt tartva, a nagyobb tömegtől szeparáltan, az oldalpáholyokban is szeretnének helyeket fenntartani számukra. Így ha egy autizmussal élő személynek az előadás „túl sok”, és pihenni akar, akkor innen könnyedén ki tud menni a „nyugiszobába”, és később vissza is tud jönni anélkül, hogy a mellette ülőket zavarná.

 

Címlapkép: az Oliver! című musical premierje

Képek forrása: Pesti Magyar Színház – Családi – és Ifjúsági Színház

 

„A konduktív nevelés egy szemlélet, egy életforma”

Központi idegrendszeri sérülés miatt mozgássérültté vált gyerekek ezreinek nyújtottak segítséget az elmúlt évtizedekben, az itt képzett konduktorok pedig országszerte, sőt világszerte teszik ugyanezt. A Pető Intézet már számos néven működött, de fogalommá ebben a formában vált. Mit jelent a Pető-módszer és milyen esetekben jelenthet segítséget?

Elolvasom

„Missziónk a munkaképesség fejlesztése”

Történetük több mint 30 évvel ezelőtt indult, ma már lakóotthont működtetnek, foglalkoznak támogatott lakhatással, nappali ellátójukban pedig fejlesztő műhelyekkel is segítik az intellektuális képességzavarral élő felnőtteket. A Fogd a Kezem Alapítvány legfontosabb célja, hogy gondozottjainak megadja a részben önálló életvitel megteremtésének lehetőségét.

Elolvasom