null

Szülőként feldolgozni: a végtaghiány csak a gyerekeknek lehet természetes

Míg a veleszületett végtaghiányt a gyerekek jellemzően természetesnek veszik és nem okoz számukra elakadást, addig szüleik traumaként élhetik meg az ilyen helyzetet, nehezen dolgozhatják azt fel – emiatt is szervez számukra segítő foglalkozásokat A Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvány. Az érintett szülők nehézségeiről Szél Dávid tanácsadó szakpszichológussal beszélgettünk, aki az alapítvány programjában is közreműködik.

A gyerekek végtaghiánya a család egészére hatással van, de a kihívások nem mindig ugyanazok. Például ha a rendellenesség veleszületett vagy pici korban alakult ki, akkor a kicsik természetesnek veszik, de a szülők értelemszerűen nem, őket a helyzet nagyon megviselheti, kétségbe ejtheti. Itt különbség van abban is, hogy a végtaghiány ismert-e már a várandósság elején, vagy csak a későbbi szakaszban, esetleg a születés után fedezik fel. „Ha a rendellenesség már magzatkorban kiderül, akkor a családoknál felmerülhet az a kérdés, hogy a babát megtartsák-e. Ez komoly lelki ügy, megesik, hogy a szülők is más álláspontot képviselnek benne, amiből konfliktusok is eredhetnek. Ezeket fontos vállalni, merni mindent kimondani, olvasni, tájékozódni. Ez olyankor is elengedhetetlen, ha a család már idő szűkében van” – mondja Szél Dávid. A pszichológus kiemeli, hogy a gyászfolyamat nem csak akkor indul be, ha a szülők a gyereket nem vállalják, hanem akkor is, ha a megtartás mellett döntenek. Ez érthető, hiszen ilyenkor a várandósság nem a szokott módon zajlik, hanem annak tudatában, hogy a kicsi végtaghiányos lesz.

„Ez a szülőknél azonosulási folyamatot indít be, el kell fogadniuk, hogy olyan anyukák és apukák lesznek, akinek a gyerekénél valami hiányzik. Ezt ők akkor is hiányosságként élik meg, ha amúgy a gyerek számára nem jelent problémát. Tarthatnak attól is, hogy a szűkebb vagy tágabb környezetük rosszul reagál a helyzetre, például sajnálni vagy szánni fogja őket. Ezekről a kérdésekről is fontos előre gondolkodni, az érzéseket, félelmeket, aggodalmakat és szorongásokat nem szabad elfojtani. Beszélni kell arról is, ha féltik a gyereküket, vagy esetleg a párkapcsolatukat” – emeli ki a pszichológus. Más helyzetet eredményez az, ha a kicsi végtaghiánya csak a születéskor derül ki, és így váratlanul éri a családot. Ezt a szülők traumaként és komoly identitáskérdésként élhetik meg, amivel szintén foglalkozni kell.

Minden helyzet más

A végtaghiány szülői megélésében fontos szempont az is, hogy igényel-e későbbi teendőket. Nem mindegy ugyanis, hogy arról van-e szó, hogy valamiből nincs annyi, mint amennyi megszokott – ilyen például az ujjhiány –, vagy pedig arról, hogy a végtaghiány olyan születési rendellenességnek a része, ami egyéb következményekkel is jár. Bár mindkét helyzet megterhelő, az előbbinél jellemzően nincs szükség orvosi beavatkozásra, de a rendellenességgel akkor is meg kell tanulni együtt élni, ami az érintettnek és közvetlen környezetének is feladata. Ezzel szemben az utóbbinál – például ha egyes csontok különböző tempóban nőnek, vagy az egyik egyáltalán nem nő – műtétekre vagy akár műtétsorozatokra is szükség lehet a későbbiekben Ez nehezebb helyzet, mert ilyenkor a szülőknek újabb és újabb feladatokat kell megoldaniuk annak érdekében, hogy gyerekük jól fejlődjön, ami lelkileg is jobban megterhelheti őket.

Kerülhetnek a szülők olyan helyzetbe is, amikor valamilyen betegség vagy baleset miatt lesz végtaghiányos a gyerekük. Ilyenkor megjelenhet a hibáztatás kérdésköre, amin belül gyakori, hogy a felek akkor is hibást keresnek, ha amúgy nincs, vagy legalábbis nem a családon belül van. „Jó példa erre az, amikor a végtagvesztés orvosi műhiba miatt következik be, vagy egy súlyos betegség szövődményeként kell amputálni egy testrészt. Ilyenkor a szülők egymást vagy akár magukat is hibáztathatják, sőt, akár a gyereket is. Ez tudattalan, óhatatlan mechanizmus, nem a szülők gyarlóságáról szól. Emiatt is fontos őket felszínre hozni, a feldolgozásba akár szakembert is bevonni” – mondja a pszichológus.

Szél Dávid tanácsadó szakpszichológus

Azzal is foglalkozni kell, ha a helyzetet a szülők különbözőképpen dolgozzák fel, ha azt érzik, hogy míg egyiküknek komoly gondjai vannak, addig a másikuk jobban megküzd a szituációval. Ilyen esetekben a pár együtt és külön-külön is kérhet mentális támogatást. Ha úgy érzik, hogy az új helyzettel a gyerek is nehezen birkózik meg, akkor őt is segítheti pszichológus. Ilyenkor sokat jelentenek az olyan közösségek is, amelyekben a szülők azt érezhetik, hogy problémájukkal nincsenek egyedül.

Kinek az ügye?

A szülői segítségkérés azért fontos, mert anélkül megeshet, hogy saját lelki problémájukat terhelik rá a gyerekre. Az is elengedhetetlen, hogy az érintettek tisztában legyenek azzal, hogy a végtaghiány kinek ügy: a gyereknek, vagy pedig a szülőnek? „A szülőknek akkor is meg kell birkózniuk az ilyen helyzetekkel, ha a gyerek a végtaghiányt természetesnek veszi, remekül kezeli. Ilyenkor a történet a szülőkről szól, nekik kell megküzdeniük saját szorongásaikkal, aggodalmaikkal. A gyerekeknek nem szabad azt gondolniuk, hogy a szüleik kevesebbnek tartják őket, miközben ők maguk azt érzik, jól funkcionálnak. Az sem jó, ha a gyerekeket a saját közösségük elfogadja, de a szülők hímes tojásként kezelik őket, és – miközben erre semmi szükség – mindenben ki is szolgálják őket. Ha a családban van másik gyerek, akkor a szülőknek azzal is tisztában kell lenniük, hogy ő a testvérére akár féltékeny is lehet. Ez az ő szemszögéből logikus, hiszen könnyen érezheti azt, hogy a testvérével a szülők többet foglalkoznak” – mondja Szél Dávid. Emiatt kell a szülőknek figyelniük arra, hogy az ép gyerek is fontos családtagnak érezze magát, akire ugyanannyira figyelnek.

„A konduktív nevelés egy szemlélet, egy életforma”

Központi idegrendszeri sérülés miatt mozgássérültté vált gyerekek ezreinek nyújtottak segítséget az elmúlt évtizedekben, az itt képzett konduktorok pedig országszerte, sőt világszerte teszik ugyanezt. A Pető Intézet már számos néven működött, de fogalommá ebben a formában vált. Mit jelent a Pető-módszer és milyen esetekben jelenthet segítséget?

Elolvasom

„Missziónk a munkaképesség fejlesztése”

Történetük több mint 30 évvel ezelőtt indult, ma már lakóotthont működtetnek, foglalkoznak támogatott lakhatással, nappali ellátójukban pedig fejlesztő műhelyekkel is segítik az intellektuális képességzavarral élő felnőtteket. A Fogd a Kezem Alapítvány legfontosabb célja, hogy gondozottjainak megadja a részben önálló életvitel megteremtésének lehetőségét.

Elolvasom