null

Végtaghiányos mesehős, akinek története mindenkinek ismerős

A Csodabogár című mesekönyv végtaghiányos főhősén keresztül mutat rá az egymás felé való nyitottság fontosságára Kiss Judit Ágnes, akinek kötete több díjat is elnyert. A József Attila-díjas költő, író, tanár A Végtaghiányos Gyerekekért Alapítvány felkérésére írta meg mesekönyvét, de nem csak a végtaghiányos kicsiket és azok családját szólította meg vele.

Kinek ne lenne ismerős egy kislány, akit csúfolnak az osztálytársai, mert más, mint a többiek. Ez történik Kiss Judit Ágnes mesekönyvének főhősével is, akit szülei emiatt új iskolába íratnak. Zsófi az első napján egy különleges bogarat talál a szekrényében, ami beszélni kezd hozzá. A Csodabogár Zsófi mellé szegődik, és fontos küldetése van: segítenie kell őt, hogy leküzdje a gátlásait, és beilleszkedhessen az új közösségbe. A végtaghiányos mesehős történetét bárki átültetheti a mindennapokba, emiatt is érezte úgy a szerző, hogy nem csak az érintettekhez kell eljuttatnia, hanem a szélesebb közönséghez is.

Túl a végtaghiányon

„A mesekönyv ötlete egy olyan barátnőmtől ered, akinek az egyik gyereke végtaghiányos. Ő említette, hogy A Végtaghiányos Gyerekekért Alapítvány megjelentetne egy olyan mesét, amelynek a főhőse egy végtaghiányos gyerek. Jólesett, hogy szerzőként rám gondoltak. A tervük az volt, hogy a mesekönyvet pár száz példányban jelentetik meg, és csak az alapítványon belül terjesztik, én kértem, hogy ez legyen másképp, kerüljön be könyvesboltokba is. Mert a kitaszítottság nem csak a végtaghiányos gyerekeket érintheti, nem csak őket csúfolhatják, nem csak náluk lehet kérdés, hogy minderre hogyan reagálnak” – mondja Kiss Judit Ágnes.

A visszajelzésekből látszik, hogy a gyerekek szeretik a mesekönyvet, tudnak hozzá kapcsolódni. Emellett a kötet több díjat is elnyert. „Írásakor figyeltem arra, hogy a főhősről ne derüljön ki rögtön, hogy végtaghiányos. Ha így lett volna, akkor a gyerekek azt érezhették volna, hogy a témához nincs közük. Így viszont mindenkinek ismerős lehet Zsófi, aki egy olyan kislány, aki az iskolában fél és szorong, mások elutasítják, nincsenek barátai. A beilleszkedési nehézség oka – a végtaghiány – csak azt követően derül ki, hogy a gyerekek már tudnak azonosulni Zsófival. Ez nem nehéz, mert bárkivel előfordulhat, hogy a közösség valami miatt nem fogadja el” – mondja az író.

Kulcskérdés a nyitottság

A szerzőnek tanárként személyes tapasztalata is van arról, hogy a beilleszkedés mennyire nehéz lehet, és hogy milyen sok múlik azon, hogy maga az érintett mennyire nyitott a közösség felé. „Erről egy nagyon erős élményem van. Volt egy középiskola, amelybe két vak fiú is járt, az egyikük otthon nőtt fel, a széltől is óvták, kísérgették, nem hagyták önállósodni. Őt a többiek még az érettségi időszakában is bántották, a helyzetet nehezen lehetett kezelni. Például diktafonnal vette fel az órán elhangzottakat, a társak pedig ellopták tőle az eszközt. A másik fiú állami gondozásban nevelkedett, egyedül közlekedett, bot nélkül járt – sőt néha rohant – az iskolában. Neki természetes volt, hogy ha azt mondták neki, »nézze meg a karácsonyfát«, akkor odament hozzá, és megfogta. Bulizott a többiekkel, aztán az érettségi után egyetemre ment, magyar szakos tanár lett. Abban, hogy a beilleszkedése sikeresebb volt, komoly szerepet játszott a benne lévő nyitottság” – mondja Kiss Judit Ágnes.

Az író könyvén keresztül arra is igyekezett felhívni a figyelmet, hogy a sérült vagy fogyatékossággal élő gyerekek boldogulására a felnőtteknek is komoly hatásuk lehet, hiszen ők észrevehetik, ha a gyerekek bántalmazzák egymást. A bullying bárhol jelen lehet, áldozatául nem csak fogyatékossággal élő gyerekek eshetnek. Ilyenkor kulcskérdés, hogy a környezet mit tesz, hogyan avatkozik be.

„A konduktív nevelés egy szemlélet, egy életforma”

Központi idegrendszeri sérülés miatt mozgássérültté vált gyerekek ezreinek nyújtottak segítséget az elmúlt évtizedekben, az itt képzett konduktorok pedig országszerte, sőt világszerte teszik ugyanezt. A Pető Intézet már számos néven működött, de fogalommá ebben a formában vált. Mit jelent a Pető-módszer és milyen esetekben jelenthet segítséget?

Elolvasom

„Missziónk a munkaképesség fejlesztése”

Történetük több mint 30 évvel ezelőtt indult, ma már lakóotthont működtetnek, foglalkoznak támogatott lakhatással, nappali ellátójukban pedig fejlesztő műhelyekkel is segítik az intellektuális képességzavarral élő felnőtteket. A Fogd a Kezem Alapítvány legfontosabb célja, hogy gondozottjainak megadja a részben önálló életvitel megteremtésének lehetőségét.

Elolvasom