null

„Büszkék vagyunk arra, hogy tavaly minden diákunk továbbtanult”

Egyéni szükségleteikhez igazodva, motiváló programokkal és speciális, változatos pedagógiai módszerekkel várják a hozzájuk irányított gyerekeket a Prizma EGYMI munkatársai. Lakos Judit főigazgató hisz a család, a gyermek és az intézmény háromszögében, intézményét pedig a szülők programokba való bevonásával is szeretné erősíteni.

A 13. kerület egyetlen gyógypedagógiai intézményeként gondoskodik a helyi illetőségű, fogyatékkal élő és tanulásban akadályozott gyerekekről a Prizma Általános Iskola és Óvoda, EGYMI. „Az óvodánkban jelenleg három csoportunk van és összesen 20 gyereket látunk el, míg a Váci úti iskolánkba 27 olyan gyerek jár elsőtől nyolcadik osztályig, aki középsúlyos értelmi akadályozottsággal él. Ebben az épületünkben autizmus spektrumzavarral élő gyermekeknek is van 6 iskolai osztálya” – mondja Lakos Judit gyógypedagógus, a Prizma EGYMI főigazgatója. Az intézmény harmadik telephelye a Lehel út és a Dózsa György út sarkán van, ahol az Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskolával osztoznak egy épületen. „Itt is van négy autista csoportunk, és 8. osztályig tanulásban akadályozottaknak is működtetünk iskolai tagozatokat. A kollégáink olyan diákoknak is tartanak fejlesztő-oktató foglalkozásokat, akik a Berettyó utcában működő Sztehlo Gábor Gyermekotthonban élnek. Onnan jelenleg 7 gyerekünk van. Ez ezt jelenteni, hogy összességében csaknem 130 olyan gyerekünk van, akikkel külön nevelés keretében foglalkozunk. Emellett az integrált óvodákat és iskolákat látogató utazó gyógypedagógusaink – akik 46-an vannak – összesen 620 sajátos nevelési igényű gyermek fejlesztését is biztosítják.”

Mindenki a gyerekekért

Az intézmény közel 200 munkatársa – akik közül csaknem 90 kolléga az iskolai tagozaton dolgozik – nap mint segíti az érintettek fejlesztését, nevelését és oktatását. „Büszkék vagyunk arra, hogy tavaly minden diákunk továbbtanult. Többségük szakiskolába vagy készségfejlesztő iskolába ment tovább, pályaválasztásukat pedig igyekeztük segíteni. A lehetőségeket pályaorientációs napon is bemutattuk, és tartottunk külön szülői konzultációkat annak érdekében, hogy minden gyerek megtalálhassa a számára legjobb helyet. Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, miben más, miben nehezebb egy sajátos nevelési igényű gyerek továbbtanulása. A pályaorientációra és a felvételire az utazó gyógypedagógiai hálózatunk is kiemelt rendezvénnyel készül. Ők workshopot tartanak a kerületbe járó, sajátos nevelési igénnyel élő 7. és 8. osztályos gyermekek szüleinek, ezzel is segítve a középfokú felvételi útvesztőjében való eligazodást.”

A gyerekek megfelelő fejlesztését nagyban segíti, hogy a Prizma iskolai egységében reggel 8-tól délután 4-ig tartják a tanórákat, a délutáni időszakban pedig próbálnak a gyerekeknek minél több fejlesztési lehetőséget biztosítani. Specialitásuk, hogy a diákokkal nemcsak csoportokban foglalkoznak, hanem egyénileg is, habilitációs és rehabilitációs órák keretében. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek a szakértői véleményekben megfogalmazott fejlesztési tervek mentén pluszban kapnak egyéni fejlesztést is. Ilyen lehet például a logopédia és a mozgásfejlesztés, a tehetséggondozás. Van a gyerekeknek angolórája és sok extra programja is. Minden héten van például kutyaterápiás és zeneterápiás foglalkozás, a gyerekek kerámiázhatnak és járhatnak robotika szakkörre. Rendszeresek a drámapedagógiai foglalkozások is. Időnként egyéb programok is vannak az intézményben: az Állatvédelmi témahét keretében tartottak például bemutatót angóranyulakkal és görög teknősökkel, találkozhattak a gyerekek kaméleonnal és afrikai ezerlábúval is. Szerveznek még az idei tanévben hüllő- és és madárbemutatót is. Az állatokkal való kapcsolatot a főigazgató egyebek mellett azért tartja fontosnak, mert ez adja a felelős állattartás alapját.

Kell a közösség

Az intézményben működik eszköz- és játékkölcsönző, valamint könyvtár is, ami nyitva áll minden 13. kerületi család előtt. Ez a lehetőség azért fontos, mert így az intézménybe visszajárhatnak azok a gyerekek is, akik már elballagtak. Szintén nagy segítség ez azoknak a családoknak, akik óvodáskorú gyerekükkel ki szeretnének próbálni egy-egy sérülésspecifikus fejlesztőjátékot, hogy kiderüljön, megfelelő-e nekik, megéri-e megvásárolniuk.

A Prizma képzőhelyként működve segíti a leendő szakembereket is. Járnak az intézménybe gyakorlatra az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus hallgatói, és érkeznek diákok a Károli Gáspár Református Egyetemről, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemről és a győri Széchenyi István Egyetemről is. A Prizma nyitott az egyéb együttműködésekre is. Az Autizmus Alapítvány szakemberei idén például mindkét félévben felkeresik az iskolát. Ősszel autizmussal kapcsolatos képzéseket tartanak a gyógypedagógiai asszisztenseknek, a tavaszi félévben pedig az utazó gyógypedagógusoknak lesz autizmussal kapcsolatos integrációs képzése. Tavaly óta együttműködő partnere az intézménynek a József Attila Színház is, köszönhetően annak, hogy Nemcsák Károly igazgató nyitott volt Lakos Judit megkeresésére. Ennek első lépése az volt, hogy a tanév végén a színház munkatársai a gyerekekkel együtt szappanbuborékot fújtak a színház előtt egy flashmob keretében. A színház idei katalógusában és programfüzetében a Prizmát külön is bemutatják, és a társulat újabb közös programot is tervez az iskolával az idei adventi időszakban.

Az intézmény a szülőket is igyekszik bevonni a programokba, az igazgató ezt nagyon fontosnak tartja. „Hiszek a család, a gyermek és az intézmény háromszögében, és szeretném láthatóvá tenni az intézményünket. Ebben a szülőknek, mint partnereknek alapvető és kiemelt szerepük van, velük együtt tudjuk a gyerekeket a legjobban fejleszteni. Tavaly év végén már tartottunk egy olyan családi napot, amelynél az iskola kapuját kitártuk a szülők előtt. Idén már minden hónapnak programtervezete van, amiről a szülőket értesítjük, és ha van hozzá kedvük, akkor szívesen látjuk őket. Nemrég például Halloween-bulit tartottunk, amin ők is részt vehettek akár segítőként, akár csak beszélgetőpartnerként. Így a családok életében nemcsak gyógypedagógusként, vagy a gyermek osztályfőnökeként, fejlesztőjeként lehetünk jelen, hanem azon túl, partnerként is. Az ilyen programokon nagyon sokat tudunk egymástól tanulni. A szülőknek azt is látniuk kell, hogy elérhetőek vagyunk, és hogy nem csak a fogadóórákon lehet velünk megbeszélni az éppen aktuális problémákat. Fontos, hogy érezzék, nyitottak vagyunk bármilyen pozitív kezdeményezésre.” A Prizmának hamarosan saját civil szervezete is lesz, a családok annak létrehozását is támogatták.

A Völgyzugolyházban minden a kacifántos gyerekekről szól

Az intézményi rendszerből kieső, súlyosan, halmozottan fogyatékos gyerekeknek nyújt oktatási alternatívát a Völgyzugolyház, amelyet érintett anyukák hívtak életre Rákosmentén. Nyugodt és szeretettel teli sziget ez minden olyan ’kacifántos’ gyereknek, akinek a megfelelő fejlesztése amúgy komoly nehézségbe ütközne.

Elolvasom

Mennyire akadálymentesek hazánkban a boltok? – Újabb írás Drávucz Rita tollából

Magyarországon már jó pár vállalat nyitott arra, hogy fogyatékossággal élő és hátrányos helyzetű emberektámogatásával foglalkozzon, de sajnos ez még mindig nem számottevő. Kíváncsi voltam és megkerestem néhány nagyobb hazai élelmiszer- és hipermarketláncot, hogy megnézzem, náluk mi a helyzet a fogyatékossággal élő munkavállalók integrációjával és a speciális igényű fogyasztók kiszolgálásával kapcsolatban. 

Elolvasom

A színpadon is egymás mellett

Közel 20 éve működik nyitott alkotóközösségként a MáSzínház, amelynek előadásaiban szinte a kezdetek óta egyenértékű partnerekként játszanak együtt ép értelmű és értelmi fogyatékossággal élő színészek. Hamarosan bemutatják új darabjukat, és már tervben van a következő, amihez külön kampány készült. Ennek része egy olyan darab, ami túlmutat az adakozás témáján, és ami szeretne edukálni, falakat lebontani.

Elolvasom