null

„Büszkék vagyunk arra, hogy tavaly minden diákunk továbbtanult”

Egyéni szükségleteikhez igazodva, motiváló programokkal és speciális, változatos pedagógiai módszerekkel várják a hozzájuk irányított gyerekeket a Prizma EGYMI munkatársai. Lakos Judit főigazgató hisz a család, a gyermek és az intézmény háromszögében, intézményét pedig a szülők programokba való bevonásával is szeretné erősíteni.

A 13. kerület egyetlen gyógypedagógiai intézményeként gondoskodik a helyi illetőségű, fogyatékkal élő és tanulásban akadályozott gyerekekről a Prizma Általános Iskola és Óvoda, EGYMI. „Az óvodánkban jelenleg három csoportunk van és összesen 20 gyereket látunk el, míg a Váci úti iskolánkba 27 olyan gyerek jár elsőtől nyolcadik osztályig, aki középsúlyos értelmi akadályozottsággal él. Ebben az épületünkben autizmus spektrumzavarral élő gyermekeknek is van 6 iskolai osztálya” – mondja Lakos Judit gyógypedagógus, a Prizma EGYMI főigazgatója. Az intézmény harmadik telephelye a Lehel út és a Dózsa György út sarkán van, ahol az Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskolával osztoznak egy épületen. „Itt is van négy autista csoportunk, és 8. osztályig tanulásban akadályozottaknak is működtetünk iskolai tagozatokat. A kollégáink olyan diákoknak is tartanak fejlesztő-oktató foglalkozásokat, akik a Berettyó utcában működő Sztehlo Gábor Gyermekotthonban élnek. Onnan jelenleg 7 gyerekünk van. Ez ezt jelenteni, hogy összességében csaknem 130 olyan gyerekünk van, akikkel külön nevelés keretében foglalkozunk. Emellett az integrált óvodákat és iskolákat látogató utazó gyógypedagógusaink – akik 46-an vannak – összesen 620 sajátos nevelési igényű gyermek fejlesztését is biztosítják.”

Mindenki a gyerekekért

Az intézmény közel 200 munkatársa – akik közül csaknem 90 kolléga az iskolai tagozaton dolgozik – nap mint segíti az érintettek fejlesztését, nevelését és oktatását. „Büszkék vagyunk arra, hogy tavaly minden diákunk továbbtanult. Többségük szakiskolába vagy készségfejlesztő iskolába ment tovább, pályaválasztásukat pedig igyekeztük segíteni. A lehetőségeket pályaorientációs napon is bemutattuk, és tartottunk külön szülői konzultációkat annak érdekében, hogy minden gyerek megtalálhassa a számára legjobb helyet. Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, miben más, miben nehezebb egy sajátos nevelési igényű gyerek továbbtanulása. A pályaorientációra és a felvételire az utazó gyógypedagógiai hálózatunk is kiemelt rendezvénnyel készül. Ők workshopot tartanak a kerületbe járó, sajátos nevelési igénnyel élő 7. és 8. osztályos gyermekek szüleinek, ezzel is segítve a középfokú felvételi útvesztőjében való eligazodást.”

A gyerekek megfelelő fejlesztését nagyban segíti, hogy a Prizma iskolai egységében reggel 8-tól délután 4-ig tartják a tanórákat, a délutáni időszakban pedig próbálnak a gyerekeknek minél több fejlesztési lehetőséget biztosítani. Specialitásuk, hogy a diákokkal nemcsak csoportokban foglalkoznak, hanem egyénileg is, habilitációs és rehabilitációs órák keretében. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek a szakértői véleményekben megfogalmazott fejlesztési tervek mentén pluszban kapnak egyéni fejlesztést is. Ilyen lehet például a logopédia és a mozgásfejlesztés, a tehetséggondozás. Van a gyerekeknek angolórája és sok extra programja is. Minden héten van például kutyaterápiás és zeneterápiás foglalkozás, a gyerekek kerámiázhatnak és járhatnak robotika szakkörre. Rendszeresek a drámapedagógiai foglalkozások is. Időnként egyéb programok is vannak az intézményben: az Állatvédelmi témahét keretében tartottak például bemutatót angóranyulakkal és görög teknősökkel, találkozhattak a gyerekek kaméleonnal és afrikai ezerlábúval is. Szerveznek még az idei tanévben hüllő- és és madárbemutatót is. Az állatokkal való kapcsolatot a főigazgató egyebek mellett azért tartja fontosnak, mert ez adja a felelős állattartás alapját.

Kell a közösség

Az intézményben működik eszköz- és játékkölcsönző, valamint könyvtár is, ami nyitva áll minden 13. kerületi család előtt. Ez a lehetőség azért fontos, mert így az intézménybe visszajárhatnak azok a gyerekek is, akik már elballagtak. Szintén nagy segítség ez azoknak a családoknak, akik óvodáskorú gyerekükkel ki szeretnének próbálni egy-egy sérülésspecifikus fejlesztőjátékot, hogy kiderüljön, megfelelő-e nekik, megéri-e megvásárolniuk.

A Prizma képzőhelyként működve segíti a leendő szakembereket is. Járnak az intézménybe gyakorlatra az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus hallgatói, és érkeznek diákok a Károli Gáspár Református Egyetemről, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemről és a győri Széchenyi István Egyetemről is. A Prizma nyitott az egyéb együttműködésekre is. Az Autizmus Alapítvány szakemberei idén például mindkét félévben felkeresik az iskolát. Ősszel autizmussal kapcsolatos képzéseket tartanak a gyógypedagógiai asszisztenseknek, a tavaszi félévben pedig az utazó gyógypedagógusoknak lesz autizmussal kapcsolatos integrációs képzése. Tavaly óta együttműködő partnere az intézménynek a József Attila Színház is, köszönhetően annak, hogy Nemcsák Károly igazgató nyitott volt Lakos Judit megkeresésére. Ennek első lépése az volt, hogy a tanév végén a színház munkatársai a gyerekekkel együtt szappanbuborékot fújtak a színház előtt egy flashmob keretében. A színház idei katalógusában és programfüzetében a Prizmát külön is bemutatják, és a társulat újabb közös programot is tervez az iskolával az idei adventi időszakban.

Az intézmény a szülőket is igyekszik bevonni a programokba, az igazgató ezt nagyon fontosnak tartja. „Hiszek a család, a gyermek és az intézmény háromszögében, és szeretném láthatóvá tenni az intézményünket. Ebben a szülőknek, mint partnereknek alapvető és kiemelt szerepük van, velük együtt tudjuk a gyerekeket a legjobban fejleszteni. Tavaly év végén már tartottunk egy olyan családi napot, amelynél az iskola kapuját kitártuk a szülők előtt. Idén már minden hónapnak programtervezete van, amiről a szülőket értesítjük, és ha van hozzá kedvük, akkor szívesen látjuk őket. Nemrég például Halloween-bulit tartottunk, amin ők is részt vehettek akár segítőként, akár csak beszélgetőpartnerként. Így a családok életében nemcsak gyógypedagógusként, vagy a gyermek osztályfőnökeként, fejlesztőjeként lehetünk jelen, hanem azon túl, partnerként is. Az ilyen programokon nagyon sokat tudunk egymástól tanulni. A szülőknek azt is látniuk kell, hogy elérhetőek vagyunk, és hogy nem csak a fogadóórákon lehet velünk megbeszélni az éppen aktuális problémákat. Fontos, hogy érezzék, nyitottak vagyunk bármilyen pozitív kezdeményezésre.” A Prizmának hamarosan saját civil szervezete is lesz, a családok annak létrehozását is támogatták.