null

Célkeresztben az autizmus: mit tud a Mintaház?

Az autizmus létezéséről már több mint 80 éve tudunk, azonban a mai napig találkozhatunk azzal, hogy az érintetteket későn diagnosztizálják, így családjuk nem kapja meg azt a támogatást, ami a gyerekek fejlesztéséhez kell. Ezen változtatna a Heim Pál kórház Autista Mintaháza, amelyet már a nyitáskor elárasztottak kérdéseikkel a szülők. Szeleczki Istvánnal, az intézet vezetőjével beszélgettünk.

Szeleczki István kalandos úton, teljesen véletlenül került kapcsolatba az autizmussal több mint 30 éve. Irodalomtanár szeretett volna lenni, de amikor a főiskolára nem vették fel, munkát akart találni arra az időszakra, amíg a felvételire jobban felkészül. Ekkor bukkant egy hirdetésre, amelyben gyerekfelügyelőt kerestek a kecskeméti fejlesztő iskolába. Jelentkezett, fel is vették, a története pedig itt kezdődött.

„A csoportomban volt két autista gyerek – Csabi és Ádám –, akikkel az iskola pedagógusai nem igazán boldogultak. Ekkor kezdtem el utánajárni a kérdésnek, és ezzel indult be Kecskeméten az autizmusellátás. Ez 1990-ben történt, ezt megelőzően az érintettekkel nem foglalkoztak külön” – idézi föl a kezdeteket a szakember, aki az irodalomtanári vágyakat elfeledve gyógypedagógiai diplomát szerzett. Huszonnégy évig vezette az iskola általa alapított tagozatát, majd az abból kinövő Autizmus Centrumot, autizmussal élő felnőtteknek létrehozott nappali intézményt is.

Út a Heim Pálba

A gyógypedagógus 2020-ban igazolt át a Heim Pál Gyermekgyógyászati Intézetbe, ehhez tartozik az Autista Mintaház Diagnosztikai és Terápiás Centrum is, amely 2022 márciusában nyitotta meg kapuit.

„Centrumunk a Madarász utcai kórház közelében, a Heim Pálhoz tartozó egykori anyatejbegyűjtő-állomás épületében található, hatalmas iránta az érdeklődés. Április közepére már 150 család keresett meg minket, ami komoly kihívást jelent hatfős csapatunknak. A szülők vagy terápiát kérnek a gyerekeknek, vagy diagnózist szeretnének, így feladatunk bőven van” – mondja a szakember.

Az épületet kívül-belül felújították

Megvalósult álom

Az Autista Mintaház létrehozását a Heim Pál kórház azért tartotta fontosnak, mert a spektrumzavar korai felismerése nagyon fontos, ugyanakkor a diagnosztizáló intézményekbe jelentkező családoknak sokszor egy évet is várniuk kell. Ezért álmodták meg az új központot, karöltve az Együtt az Autistákért Alapítvánnyal. Az intézet programját Szeleczki István dolgozta ki.

„Nem vagyunk oktatási intézmény, így a terápiák igénybevétele ambuláns formában, az egészségügyi ellátás keretében történik. Elsődleges feladatunk – túl a diagnózis minél korábbi felállításán – az érintett családok támogatása, segítése. Munkatársaink foglalkoznak életviteli tanácsadással és családterápiával is, segítik a nehéz élethelyzetek kezelését. Célunk, hogy a gyerekek a képességeikhez mért legideálisabb életutat járhassák be, életük sikeres és kiegyensúlyozott legyen. Hogy olyan felnőttekké váljanak, akik a nehéz helyzetekkel is jól birkóznak meg” – emeli ki az intézetvezető.

Segítség mindenkinek

Ugyan az intézmény budapesti, de pszichiáterei, pszichológusai, gyógypedagógusai online formában is segítik, képzik a szülőket, felkészítik a szakembereket, helyben pedig minden elérhető náluk, ami az autizmus korszerű terápiájához szükséges.

Az Autista Mintaház folyosója

„Terápiáink csoportszobában zajlanak, egyéni munkahelyekkel, céljuk pedig az, hogy a gyerekek megtanulhassák azoknak az eszközöknek, eljárásoknak a használatát, amelyekre otthon, az óvodában és az iskolában szükségük lehet. A diagnosztikai folyamat során ezen a helyszínen nyílik lehetőség felmérni a gyerekek kapcsolatteremtési és kommunikációs készségeit is” – emeli ki Szeleczki István.

Külön terület mindenhez

Az intézmény vizsgálószobái a képességfelmérés fontos helyszínei, az ezekben elhelyezett játékok egyben olyan eszközök is, amelyek információt nyújtanak a gyerekek játékfejlődési és aktivitási szintjéről, érdeklődéséről. Van a mintaháznak eszközökkel jól felszerelt terápiás szobája is, illetve olyan többfunkciós műhelye, amely kézműves foglalkozásoknak, szociális-kommunikációs foglalkozásoknak adhat helyet. Egy kicsi konyhában akár egyszerűbb ételek is elkészíthetők. Ez azért hasznos, mert segíti fejleszteni a háztartási önállóságot.

Az intézmény tornaterme

A mozgásfejlesztésre tornaszoba ad lehetőséget, itt a terápiát konduktor-gyógypedagógus végzi előzetes felmérés alapján. Van az intézményben olyan szenzoros szoba is, ami több érzékszervre hatva segíti a külső ingerekhez való hozzászokást, illetve zeneszoba is. Utóbbi azért fontos, mert a zenére a legtöbb autizmussal élő gyerek pozitívan reagál, a zeneterápia, a hangszerek és az ének motiválni tudja a kicsiket, segíthet bevonni őket különböző tevékenységekbe.

Fotók: Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet

Négylábú támogatás: mire képesek a segítő és terápiás kutyák?

A segítőkutyák nem csak jelzéseikkel és fizikai közreműködésükkel tehetik könnyebbé a fogyatékossággal élő emberek életét, hanem lelkileg és szociális értelemben is támogatást jelentenek, segíthetik a társadalmi szemléletformálást. Erról mesélt nekünk Mányik Richárd, a NEO Magyar Segítőkutya Közhasznú Egyesületet elnöke. Kovács-Czirják Helga, a NEO segítőkutya-kiképzője a Segítő Szakmák Hónapján videóriportban is beszélt az egyesület tevékenységéről.

Elolvasom

Csoda a vízben – mikor segíthet a neuro-hidroterápia?

Központjaikba az ország minden tájáról érkeznek szülők, főleg központi idegrendszeri sérülésben érintett gyerekükkel. A kicsiket sokszor közvetlenül az újszülöttellátásból irányítják a Gézengúz Alapítványhoz, hogy ott a neuro-hirdoterápia mellett megkaphassanak minden olyan ellátást, amire szükségük lehet. Évente sok ezer gyerek fejlődhet ennek köszönhetően.

Elolvasom

Fejlesztés a nyeregben

Régóta használnak lovasterápiát a fogyatékossággal élő vagy sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztéséhez, kötődjön az mozgáshoz vagy viselkedéshez, beszédhez. Mivel esetükben nem egyszerű lovas foglalkozásról van szó, kulcskérdés – erről jogszabály is rendelkezik –, hogy a terápiát olyan szakember végezze, akinek megfelelő (gyógypedagógiai, gyógytornászi, vagy például pszichológusi) végzettsége van. Így érhető el, hogy a terápia tényleg a kicsik hasznára váljon.

Elolvasom