null

Kézenfogva ballagunk – középiskolások egy jó ügyért

Tíz éve fut a Kézenfogva Ballagunk program, amit a Kézenfogva Alapítvány hívott életre annak érdekében, hogy a fogyatékossággal élő fiatalok képzését, munkavállalását a középiskolások is támogatni tudják ballagásuk alkalmából. Egyfajta érzékenyítés is ez a végzős diákok, és rajtuk keresztül a társadalom egésze felé.

Évente közel 70 ezer diák végez a hazai középiskolákban, őket a hozzátartozók jellemzően valamilyen gesztusértékű ajándékkal lepik meg a jeles alkalomból. A családok a virágokra, üdvözlőlapokra, kisebb-nagyobb ajándékokra fejenként pár ezer, pár tízezer forintot költenek, ennek egy részét – például a hatalmas csokrokból pár szál virág árát – lehet felajánlani támogatási célra. A befolyt összeget a Kézenfogva Alapítvány fogyatékossággal élő emberek munkaerőpiaci felkészítésére fordítja. A programhoz neves iskolák csatakoztak, például at ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium, a Ferences Gimnázium, vagy éppen az Alternatív Közgazdasági Gimnázium. „Azért gondolkodunk a középiskolás korosztályban, mert ők az érettségi idején már »kicsi felnőttek«, olyan fiatalok, akik önállóan tudnak döntést hozni. Ők már fogékonyak a társadalmi, esélyegyenlőségi kérdésekre is. Az általános iskolásoknál ez még korai lenne – bár igaz, hogy pár éve már onnan is megkerestek bennünket. Az idei programunkba eddig több mint 500 középiskolás diák regisztrált” – mondja Szabó Klaudia, a Kézenfogva Ballagunk programkoordinátora.

Fotó: Unplash

Az alapítvány az iskolákat évről évre meghívja a programba, várva az új csatlakozókat. Minden oktatási intézményt persze nem tudnak megkeresni, de a jelentkezőket az ország bármely iskolájából várják. A koronavírus-járvány előtti időszakban a gyerekeknek osztályfőnöki órákat is tartottak, ami érzékenyítő foglalkozással is össze volt kötve. Ez a pandémia után nem indult újra, de a folytatása tervben van. Magához a programhoz a tanulók egyénileg is csatlakozhatnak, de a jellemzőbb inkább az, hogy osztály- vagy évfolyamszinten teszik ezt meg. Van olyan iskola, ahonnan például két teljes osztály csatlakozott a kezdeményezéshez, a harmadikból pedig csak néhány diák. Ritkán, de előfordul az is, hogy egy iskolából csak egy diák jelentkezik, mert valahonnan hallott a programról. A támogatók osztályképe vagy tablóképe kikerülhet a kezdeményezés weboldalára is.

Elérni mindenkit

„A programunk lényege az, hogy diákok a szülőket és a ballagásukra ellátogató rokonokat, ismerősöket megkérik arra, hogy a nekik szánt virágcsokrokba pár szállal kevesebb virágot kérjenek, az így felszabaduló összeggel pedig támogassák fogyatékossággal élő fiatalok munkaerőpiaci képzését” – mondja Szabó Klaudia. A jelképes összegek nem jelentenek komoly kiadást a családoknak, pláne, hogy mindenképpen elköltenék azt virágra, ballagási ajándékra, összeadódva viszont nagy segítséget jelenthetnek a fogyatékossággal élő fiataloknak. Tavaly például közel 2 millió forint gyűlt össze a felajánlásokból, amit egy 80 órás képzésre fordított az alapítvány. Ezen a fogyatékossággal élő fiatalokat a munkaerőpiac kihívásaira készítették fel. Emellett érzékenyítették a munkahelyeket is, felkészítették őket arra, hogy befogadóak legyenek. A Ballagunk program segíti a szemléletformálást is, ami itt nem csak a diákokat éri el, hanem rajtuk keresztül a szülőket, nagyszülőket és hozzátartozókat is.

A Kézenfogva Alapítvány a középiskolás korosztályt nem csak a Ballagunk programon keresztül szólítja meg, hanem a közösség szolgálaton keresztül is. Ezt az teszi lehetővé, hogy az azzal kapcsolatos kötelezettségeket az alapítványnál is teljesíthetik a diákok. Volt például, amikor sérült fiataloknak tartottak sportnapot, és annak szervezésebe bevontak önkéntes tanulókat is. Az érettségi előtti, legalább 50 órás közösségi szolgálatot 2016 óta írja elő a köznevelési törvény, segítve azt, hogy a végzős diákok szociális készségei jók legyenek, érzékenyek legyenek a társadalmi kérdésekre.

„A cserkészek olyan érzékenyítést és szemléletet kapnak, ami élethivatásukká válik”

Noha a hagyományos tevékenységeikbe azok jellege miatt nem mindenki tud bekapcsolódni, a cserkészmozgalomnak célja, hogy amennyire csak lehet, segítse ezt. Ahogyan azt is, hogy a munkatársaik olyan feladatokat kapjanak, ami a képességeiknek megfelelő, és amivel értékteremtő módon vehetnek részt a közös munkában. A Magyar Cserkészszövetség tíz éve Fogyatékosságbarát Munkahely tanúsítványt is átvehetett, a közösségi szemléletformálásra pedig azóta is figyel.

Elolvasom

„A mi szakmánk nagyon szép, de hatalmas elhivatottság kell hozzá”

Vannak speciális nevelési igényű gyerekek, akiknél már az is siker, ha az év végi bukást sikerül elkerülni, míg másokat apró trükkökkel akár ahhoz is hozzá lehet segíteni, hogy versenyeket nyerjenek. A Benedek Elek EGYMI utazó gyógypedagógusai a többségi óvodába, iskolába járó SNI gyerekeket a legkülönfélébb módokon segítik – valamilyen szinten bevonódva az ottani nevelőtestületek munkájába is.

Elolvasom