Állatasszisztált foglalkozásokkal segíti a beszédfejlesztésre és mozgásfejlesztésre szoruló gyerekek terápiáit, és mellette a többségi társadalom érzékenyítését. A tanulást integrált környezetben is hatékonnyá teszi élménypedagógiai módszerekkel, és komoly részt vállal a szakemberképzésben. Lakos Judit a Varázsmancsokkal mesteri fokozatra emelte az állatasszisztált terápiát.
Immár 12 éve tart állatterápiás foglalkozásokat Lakos Judit, aki gyógypedagógusként azért került közel ehhez a területhez, mert amikor második gyereke születése után visszament dolgozni, főnöke azt kérte tőle: kezdjen el kutyaterápiával foglalkozni, és abból publikáljon is. „Az óvodavezető kérésére elmentem és megnéztem egy állatasszisztált bemutatót, rá két hétre pedig már az intézményünkben is tartottunk kutyás foglalkozást. Az egyik héten az értelmileg akadályozott gyerekeknek, a következő héten a logopédiai problémákban érintetteknek, a harmadik héten pedig korai fejlesztésre járó gyerekeknek. Ez akkoriban nagy újdonság volt, intézményi keretek között mi alkalmaztuk először ezt a módszert jogtisztán” – mondja Lakos Judit, aki ezt követően indította el a Varázsmancsokat. Az általa vezetett állatasszisztált terápia a köznevelési és közoktatási intézményeknek azért jelent nagy segítséget, mert az értelmileg akadályozott gyerekeket nem lehet frontális módszerekkel oktatni, náluk alternatív pedagógiai, élménypedagógiai módszerekre van szükség. Az állatasszisztált terápia arra is alkalmas, hogy a teljesítményorientált oktatási-nevelési rendszerekben csökkentse, lágyítsa a gyerekek szorongását.
Bölcsődétől a gimnáziumig
Lakos Judit a Varázsmancsokkal bölcsődékben, óvodákban, iskolákban és gyógypedagógiai intézményekben egyaránt jelen van, az általános iskolák alsó és felső tagozataiban, valamint a gimnáziumokban pedig tanórák – például matematika és magyar, környezetismeret és idegen nyelv – keretében tart kutyás foglalkozásokat. Ebben elért eredményeiért vehette át a Bridge Budapest Egyesület Edisonplatform-díját és kerülhetett be a Varázsmancsokkal az Edison100-as szervezetek közé is. Teherbírása szinte végtelen, heti szinten nyolc csoportprogramja van, amin összesen 240 körüli gyerek vesz részt. Ha ehhez a rendszeres havi programokat is hozzávesszük, akkor a résztvevők száma már 500 körülire nő. Ez nem véletlen, hiszen az állatasszisztált terápia sok helyzetben jelenthet komoly segítséget. Ilyen például a mozgás- és beszédfejlesztés, beszédindítás. Alkalmazható a módszer autizmus spektrumzavarnál és pszichés fejlődési zavaroknál, beszédfogyatékosságoknál.
Fotó: Varázsmancsok
„Persze a kutyás terápiával sem feltétlenül lehet elsőre eredményt elérni, de biztosítani lehet vele azt, hogy a tanóra a gyerekek számára élményt jelentsen. Segítségével például egy diszlexiás gyerek jól érezheti magát egy olyan magyarórán, amin korábban csak szorongott és amit kudarcként élt meg. A kutyák mellett rendszeresen dolgozom macskával és nyuszival, és tartottam már foglalkozást afrikai ezerlábúval, madarakkal és kígyóval, van három görög teknősöm is. A fő célkitűzésem, hogy lehessen rendszeresen egy olyan program, ahol nemszeretem állatokkal dolgozom. Néhány ilyen már tartottam, volt például mozgásfejlesztő órám csuklyás patkánnyal, de szóba jöhet az agáma nevű hüllő, a varangy és a már említett ezerlábú is” – mondja a gyógypedagógus.
Kell a szemléletformálás
Lakos Juditot az intézmények mellett szülők is megkeresik, elsősorban ahhoz kérve segítséget, hogy gyerekük egy adott környezetbe jól be tudjon illeszkedni. Az állatoknak a szemléletformáló programokban is helyük lehet, segítségükkel integrált környezetben lehet érzékenyíteni a gyerekeket. Mivel a gyógypedagógus a társadalmi felelősségvállalást különösen fontosnak tartja, időnként dolgozik családok átmeneti otthonában és idősotthonokban is, börtönprogram keretében pedig járt már fiatalkorúak börtönében. Bár rengeteg sikerélménye van, egyiket sem tudja külön kiemelni. „Szakmámból adódóan nagyon szenzitív vagyok, minden jó pillanattól tudok töltődni. Persze másképp érint meg egy idősotthon, ahol vannak nagyon kemény pillanataim, és megrendít az is, amikor egy gyerek szelektív mutizmussal él, és nem szólal meg sem óvodai, sem iskolai környezetben. Az ilyen gyerekeket gyakran pszichológushoz és pszichiáterhez küldik, stigmatizálják őket, de nem jutnak velük semmire. Aztán ugyanez a gyerek a kutyának suttogva elmondja a feladatok megfejtéseit, és azt mondjuk: wow! Ugyanez a helyzet akkor, amikor egy súlyos autizmussal élő gyermek fél évig az ablakban ül, és nem hajlandó onnan kilépni, de kutyával el tudjuk érni, hogy ez változzon” – mondja Lakos Judit.
Fotó: Varázsmancsok
A gyógypedagógus az állatasszisztált terápiákhoz képzést is fejlesztett, amit az Oktatási Hivatalnál akkreditáltatott. Ennek fő célja az emberek edukálása, annak segítése, hogy ezeket a terápiákat minél több intézményben alkalmazhassák. Évente 12-13 ilyen képzést tart, budapestiként megfordul Nyíregyházán, Szegeden, Miskolcon, Győrben, Pécsen és még sok más városban. Ezt a tevékenységet is fontosnak tartja, mert segítheti vele azt, hogy akinek arra szüksége van, az később helyben kérhessen segítséget terápiáskutya-felvezetőktől, és hogy az állatasszisztált terápiákat elsajátító szakemberek továbbvigyék tudásukat a saját intézményeikbe.