null

Több mint kutyasimogatás

Bár már önmagában a terápiás kutyák megérintésének is van pozitív hozadéka, ez a fajta terápia messze túlmutat a simogatáson és az abból eredő lelki hatásokon. Beszédkészséget, finommotorikát, mozgást és figyelmet is lehet vele fejleszteni, erősíteni lehet a kommunikációt és a szabálytudatot is. Másfél évtizede segítik mindezt a Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület kiképzői és felvezetői.

Tizenöt éve foglalkozik terápiás kutyák képzésével a Mondjunk mancsot! Közhasznú Egyesület, amelynek munkatársai fogyatékossággal élő gyerekeknek és felnőtteknek, kicsiknek és idős embereknek egyaránt tartanak kutyás foglalkozásokat. „A célunk az, hogy kutyáink a hétköznapi életben segítséget és lelki támaszt nyújtsanak az embereknek, javítsák az életminőségüket. Bár a fő profilunk mindig is a terápiás kutyák képzése volt, mellettük foglalkozunk egyéb segítő kutyákkal is, most például épp egy személyi segítőt készítünk fel a jövőbeli munkára” – mondja Bodnár Petra, a Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület vezetője.

Fotó: Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület 

A civilszervezet munkatársai terápiás kutyáikkal próbálják lefedni az összes olyan területet, ahol az efféle segítség hasznos lehet. Járnak gyógypedagógiai intézetekbe, bölcsődékbe és óvodákba – ott nemcsak sérült, hanem ép gyerekek fejlesztésével is foglalkoznak –, idősotthonokba. Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves vármegyében rendszeresen együtt szoktak dolgozni a pedagógiai szakszolgálatokkal is, ahonnan enyhén értelmi sérült, sajátos nevelési igényű és autizmusban érintett gyerekekhez navigálják őket. Vannak az egyesületnek Budapesten is tagjai, akik terápiás kutyáikkal a főváros vonzáskörzetébe is elmennek, ott is szoktak programokat és fejlesztéseket tartani. Hasonló a helyzet Nógrádban, az egyesület munkatársai ott is megfordulnak időnként a kutyáikkal. Ha az egyesülethez Nyugat-Magyarországról érkezik megkeresés, akkor már jellemzően olyan társszervezeteket ajánlanak, amelyek a nyugati országrészben vannak jelen, és így nagyobb eséllyel tudnak helyben segíteni.

Munka a kutyákkal

A Mondjunk Mancsot!-nak jelenleg 15-20 kutyafelvezetője van, nagyjából ugyanennyi kutyával, sokaknál pedig most van folyamatban a képzés és a felkészülés (ez a folyamat lehet akár fél, de akár másfél éves is). Segítőkutya-felvezetőnek időnként olyan emberek is jelentkeznek, akiknek még nincs saját kutyájuk, őket az egyesület munkatársai segíteni szokták a leendő terápiás ebek kiválasztásában, tesztelésében. A felvezetők jellemzően maguk is szakirányú – például gyógypedagógiai vagy óvodapedagógiai – szakemberek, vagy ha nem azok, akkor mindig együtt dolgoznak az adott intézmények szakembereivel. A kutya bevonásával történő mozgásfejlesztés, készségfejlesztés és beszédfejlesztés – vagy bármilyen egyéb terápiás cél – így lehet a leghatékonyabb. Bár ez tőlük is pluszmunkát igényel, de a fiatalabb pedagógusok az állatasszisztált tanórák felé is nyitottabbak. Az egyesület kutyafelvezetői ritkábban, de olyan intézményeket is felkeresnek, ahol közép és súlyos sérültek, értelmileg akadályozott emberek élnek.

Fotó: Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület 

Az egyesület saját fejlesztőházzal nem rendelkezik, de a hosszabb távú tervek közt az is szerepel, igény pedig már most is lenne rá. „Ez azért hasznos, mert a terápiás folyamatot az otthoni környezet nem annyira segíti. Az oka ennek az, hogy ilyenkor az érintett gyerekek a saját környezetükben vannak, és így sokkal könnyebben ki tudnak lépni egy-egy feladathelyzetből. Például elvonulhatnak játszani, vagy eleve kizökkentheti őket a munkából az, hogy a saját kis birodalmukba belép egy kutya. Ezek a hatások a célirányos terápiát és a fejlesztő tevékenységet mindenképp nehezítik. Otthon inkább csak az élményfoglalkozásoknak van helye, mert ott nem okoz gondot, ha a keretek lazábbak.”

Átérezni a helyzetet

A Mondjunk mancsot! szemléletformáló programokba is be szokott kapcsolódni. Nemrég például a Miskolci Egyetem Görögkatolikus Roma Szakkollégiumában jártak, ahol az érzékszervek elvesztését mutatták be a diákoknak. Annak érzetét a fiatalok különböző helyzetekben próbálhatták ki úgy, hogy közben a terápiás kutyákkal kellett együtt dolgozniuk. Tesztelhették azt is, hogy az ebek hogyan tudják segíteni a kerekesszékes embereket a mindennapokban, és azt is, hogy milyen lehet siketnémaként csak mutogatással kommunikálni, a kutyáknak is kézjelezni. A foglalkozáson a diákok azt tapasztalhatták meg, hogy mennyire nehéz helyzetet teremt az egyes érzékek és képességek hiánya. Mindezt élményalapú játékok segítségével tehették meg, ami sokkal hatékonyabb annál, mint amikor a kutyafelvezetők csak beszélnek erről a témáról, és pusztán bemutatják az egyes feladatokat a kutyáikkal.

A Völgyzugolyházban minden a kacifántos gyerekekről szól

Az intézményi rendszerből kieső, súlyosan, halmozottan fogyatékos gyerekeknek nyújt oktatási alternatívát a Völgyzugolyház, amelyet érintett anyukák hívtak életre Rákosmentén. Nyugodt és szeretettel teli sziget ez minden olyan ’kacifántos’ gyereknek, akinek a megfelelő fejlesztése amúgy komoly nehézségbe ütközne.

Elolvasom

Mennyire akadálymentesek hazánkban a boltok? – Újabb írás Drávucz Rita tollából

Magyarországon már jó pár vállalat nyitott arra, hogy fogyatékossággal élő és hátrányos helyzetű emberektámogatásával foglalkozzon, de sajnos ez még mindig nem számottevő. Kíváncsi voltam és megkerestem néhány nagyobb hazai élelmiszer- és hipermarketláncot, hogy megnézzem, náluk mi a helyzet a fogyatékossággal élő munkavállalók integrációjával és a speciális igényű fogyasztók kiszolgálásával kapcsolatban. 

Elolvasom

A színpadon is egymás mellett

Közel 20 éve működik nyitott alkotóközösségként a MáSzínház, amelynek előadásaiban szinte a kezdetek óta egyenértékű partnerekként játszanak együtt ép értelmű és értelmi fogyatékossággal élő színészek. Hamarosan bemutatják új darabjukat, és már tervben van a következő, amihez külön kampány készült. Ennek része egy olyan darab, ami túlmutat az adakozás témáján, és ami szeretne edukálni, falakat lebontani.

Elolvasom