null

Tudják a vállalatok, miként kell jót tenni?

A társadalmi felelősségvállalás a válság ellenére a hazai cégek fókuszában marad, többségük jövőre is az ideivel megegyező, vagy annál többet költene ilyen célokra. A Scale Impact és a Magyar PR Szövetség kutatásából kiderül, hogy az irány jó, de a vállalatoknak még van hova fejlődniük. A tanulmány a jó példák közt említette a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét.

A hazai vállalatok a gazdasági környezet ellenére is többet vagy az ideivel megegyező összeget költenek CSR-tevékenységre a következő évben. Többségük úgy gondolja, hogy a társadalmi felelősségvállalás szerepe a jövőben nőni fog a cégek életében – derül ki a a Scale Impact és a Magyar PR Szövetség közös kutatásából, amely 2022 nyarán készült. A felméréshez egy online kérdőívet használtak, mellette mélyinterjúkat is felvettek a társadalmi felelősségvállalásért is felelős vezetőkkel.

A kutatásban részt vevő vállalatok 45 százalékánál a bevétel meghaladta a 20 milliárd forintot, további 16 százaléknak pedig 1 és 20 milliárd forint közötti volt a forgalma. Ennek fényében meglepő, hogy a CSR-költés a cégek 60 százalékánál meglehetősen alacsony, 1-15 millió forint közötti. Csupán a válaszadók 10-10 százaléka adományoz vagy költ társadalmi, környezetvédelmi programokra 100, illetve 200 millió forintnál többet. 100 millió forint feletti összeget többnyire a stratégiai jellegű szolgáltatók, részben vagy egészben állami tulajdonú nagyvállalatok vagy jelentős multinacionális láncok hazai leányvállalatai szánnak e célra.

A felmérésből kiderült, hogy a CSR-tevékenység motivációi között az élen szerepel a munkaerő megtartása, vagyis a dolgozók véleménye a vállalat társadalmi erőfeszítéseiről. Eladásösztönzésre ezt a tevékenységet nem érdemes használni – ezzel a kérdőívet kitöltők 90 százaléka értett egyet.

Az eredmények azt mutatták, hogy a vállalatok 63 százalékának már van vagy épp készül a CSR-stratégiája, viszont 12 százalékuk stratégia vagy terv nélkül jótékonykodik, ami Nyugat-Európában elképzelhetetlen lenne. Az ilyen jellegű tevékenységek hatását a cégek alig több mint harmada méri. Az is érdekes eredmény, hogy míg a tudatos CSR-tevékenység legfejlettebb formáinak egyike, ha egy vállalat egy vagy több nonprofit szervezettel működik együtt, addig a hazai cégeknek csak 50 százaléka teszi ezt.

A kérdőív kitöltőit arra is megkérték, nevezzenek meg olyan céget, amelynek CSR-tevékenységét az elmúlt évben kiemelkedőnek tartották. A Szerencsejáték Zrt.-t többen is említették, mellette pedig a Decathlon, a Magyar Telekom, a Tesco és a Vodafone Magyarország ilyen jellegű tevékenységét is jelölték.

A kutatáshoz tartozó összefoglaló a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét – amelynek fókuszában a fogyatékossággal élő emberek társadalmi beilleszkedése áll – külön is kiemelte. „A fogyatékossággal élőknek van egy fontos jelmondatuk: Semmit rólunk nélkülünk. Ezzel mi egyetértünk és eszerint végezzük a kapcsolódó szemléletformáló tevékenységünket. Mindig bevonunk érintett szakmai szervezeteket, tapasztalati szakértőket, akik részben tanácsot adnak nekünk, vagy önállóan visznek integrációs programokat, amelyeket mi finanszírozunk” – mondta Bánhegyi Zsófia, a vállalat marketing és kommunikációs igazgatója.

A nemzeti lottótársaság mellett a felmérés további jó példákat is említ. Ilyen a Biotech USA, a Decathlon, a Foxpost és a Wolt Magyarország társadalmi felelősségvállalásának egy-egy aspektusa.

A pihenés csodákra képes – pláne egy végletekig leterhelt szülőnél

Immáron három éve segíti a fogyatékossággal élő gyerekek szüleit a szolnoki Pihenősziget, ahová a kicsiket és nagyokat el lehet vinni egy hétvégére annak érdekében, hogy az alatt a szülők feltöltődhessenek. Alapítója érintett anyukaként ébredt rá arra, hogy a sorstársak többségének nincs hozzá hasonlóan erős családi háttere, így ők terheiket hetente pár órára sem tudják letenni – nemhogy két napra. Pedig a gyerekeknek is hasznára válna, ha ezt megtehetnék.

Elolvasom

„Tudjuk, hogy az egyes fogyatékosságoknál milyen igények fordulhatnak elő, hol kérhető segítség”

Másfél évtizede segítik értelmi akadályozottsággal élő emberek önálló életre és munkavégzésre való felkészítését és egyben a társadalom érzékenyítését, működnek akkreditált foglalkoztatóként, az ukrajnai háború kirobbanása után pedig új feladatot is vállaltak. A Strázsa Tanya 2022 tavasza óta fogyatékossággal élő menekülteket is fogad, amiben az országban egyedülállóak.

Elolvasom

Túl a papírhajtogatáson

Kávézó, ahol az italokat fogyatékossággal és pszichiátriai betegségekkel élő emberek szolgálják fel, és mellette ők készítik a szárazsüteményeket is – méghozzá fejlesztő foglalkozás keretében. Idén júniusban nyitott meg Lentiben az első olyan hazai vendéglátóhely, ahol nappali ellátást igénybe vevő érintettek ily módon végezhetnek értékteremtő munkát.

Elolvasom