null

Tudják a vállalatok, miként kell jót tenni?

A társadalmi felelősségvállalás a válság ellenére a hazai cégek fókuszában marad, többségük jövőre is az ideivel megegyező, vagy annál többet költene ilyen célokra. A Scale Impact és a Magyar PR Szövetség kutatásából kiderül, hogy az irány jó, de a vállalatoknak még van hova fejlődniük. A tanulmány a jó példák közt említette a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét.

A hazai vállalatok a gazdasági környezet ellenére is többet vagy az ideivel megegyező összeget költenek CSR-tevékenységre a következő évben. Többségük úgy gondolja, hogy a társadalmi felelősségvállalás szerepe a jövőben nőni fog a cégek életében – derül ki a a Scale Impact és a Magyar PR Szövetség közös kutatásából, amely 2022 nyarán készült. A felméréshez egy online kérdőívet használtak, mellette mélyinterjúkat is felvettek a társadalmi felelősségvállalásért is felelős vezetőkkel.

A kutatásban részt vevő vállalatok 45 százalékánál a bevétel meghaladta a 20 milliárd forintot, további 16 százaléknak pedig 1 és 20 milliárd forint közötti volt a forgalma. Ennek fényében meglepő, hogy a CSR-költés a cégek 60 százalékánál meglehetősen alacsony, 1-15 millió forint közötti. Csupán a válaszadók 10-10 százaléka adományoz vagy költ társadalmi, környezetvédelmi programokra 100, illetve 200 millió forintnál többet. 100 millió forint feletti összeget többnyire a stratégiai jellegű szolgáltatók, részben vagy egészben állami tulajdonú nagyvállalatok vagy jelentős multinacionális láncok hazai leányvállalatai szánnak e célra.

A felmérésből kiderült, hogy a CSR-tevékenység motivációi között az élen szerepel a munkaerő megtartása, vagyis a dolgozók véleménye a vállalat társadalmi erőfeszítéseiről. Eladásösztönzésre ezt a tevékenységet nem érdemes használni – ezzel a kérdőívet kitöltők 90 százaléka értett egyet.

Az eredmények azt mutatták, hogy a vállalatok 63 százalékának már van vagy épp készül a CSR-stratégiája, viszont 12 százalékuk stratégia vagy terv nélkül jótékonykodik, ami Nyugat-Európában elképzelhetetlen lenne. Az ilyen jellegű tevékenységek hatását a cégek alig több mint harmada méri. Az is érdekes eredmény, hogy míg a tudatos CSR-tevékenység legfejlettebb formáinak egyike, ha egy vállalat egy vagy több nonprofit szervezettel működik együtt, addig a hazai cégeknek csak 50 százaléka teszi ezt.

A kérdőív kitöltőit arra is megkérték, nevezzenek meg olyan céget, amelynek CSR-tevékenységét az elmúlt évben kiemelkedőnek tartották. A Szerencsejáték Zrt.-t többen is említették, mellette pedig a Decathlon, a Magyar Telekom, a Tesco és a Vodafone Magyarország ilyen jellegű tevékenységét is jelölték.

A kutatáshoz tartozó összefoglaló a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét – amelynek fókuszában a fogyatékossággal élő emberek társadalmi beilleszkedése áll – külön is kiemelte. „A fogyatékossággal élőknek van egy fontos jelmondatuk: Semmit rólunk nélkülünk. Ezzel mi egyetértünk és eszerint végezzük a kapcsolódó szemléletformáló tevékenységünket. Mindig bevonunk érintett szakmai szervezeteket, tapasztalati szakértőket, akik részben tanácsot adnak nekünk, vagy önállóan visznek integrációs programokat, amelyeket mi finanszírozunk” – mondta Bánhegyi Zsófia, a vállalat marketing és kommunikációs igazgatója.

A nemzeti lottótársaság mellett a felmérés további jó példákat is említ. Ilyen a Biotech USA, a Decathlon, a Foxpost és a Wolt Magyarország társadalmi felelősségvállalásának egy-egy aspektusa.