null

Tudják a vállalatok, miként kell jót tenni?

A társadalmi felelősségvállalás a válság ellenére a hazai cégek fókuszában marad, többségük jövőre is az ideivel megegyező, vagy annál többet költene ilyen célokra. A Scale Impact és a Magyar PR Szövetség kutatásából kiderül, hogy az irány jó, de a vállalatoknak még van hova fejlődniük. A tanulmány a jó példák közt említette a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét.

A hazai vállalatok a gazdasági környezet ellenére is többet vagy az ideivel megegyező összeget költenek CSR-tevékenységre a következő évben. Többségük úgy gondolja, hogy a társadalmi felelősségvállalás szerepe a jövőben nőni fog a cégek életében – derül ki a a Scale Impact és a Magyar PR Szövetség közös kutatásából, amely 2022 nyarán készült. A felméréshez egy online kérdőívet használtak, mellette mélyinterjúkat is felvettek a társadalmi felelősségvállalásért is felelős vezetőkkel.

A kutatásban részt vevő vállalatok 45 százalékánál a bevétel meghaladta a 20 milliárd forintot, további 16 százaléknak pedig 1 és 20 milliárd forint közötti volt a forgalma. Ennek fényében meglepő, hogy a CSR-költés a cégek 60 százalékánál meglehetősen alacsony, 1-15 millió forint közötti. Csupán a válaszadók 10-10 százaléka adományoz vagy költ társadalmi, környezetvédelmi programokra 100, illetve 200 millió forintnál többet. 100 millió forint feletti összeget többnyire a stratégiai jellegű szolgáltatók, részben vagy egészben állami tulajdonú nagyvállalatok vagy jelentős multinacionális láncok hazai leányvállalatai szánnak e célra.

A felmérésből kiderült, hogy a CSR-tevékenység motivációi között az élen szerepel a munkaerő megtartása, vagyis a dolgozók véleménye a vállalat társadalmi erőfeszítéseiről. Eladásösztönzésre ezt a tevékenységet nem érdemes használni – ezzel a kérdőívet kitöltők 90 százaléka értett egyet.

Az eredmények azt mutatták, hogy a vállalatok 63 százalékának már van vagy épp készül a CSR-stratégiája, viszont 12 százalékuk stratégia vagy terv nélkül jótékonykodik, ami Nyugat-Európában elképzelhetetlen lenne. Az ilyen jellegű tevékenységek hatását a cégek alig több mint harmada méri. Az is érdekes eredmény, hogy míg a tudatos CSR-tevékenység legfejlettebb formáinak egyike, ha egy vállalat egy vagy több nonprofit szervezettel működik együtt, addig a hazai cégeknek csak 50 százaléka teszi ezt.

A kérdőív kitöltőit arra is megkérték, nevezzenek meg olyan céget, amelynek CSR-tevékenységét az elmúlt évben kiemelkedőnek tartották. A Szerencsejáték Zrt.-t többen is említették, mellette pedig a Decathlon, a Magyar Telekom, a Tesco és a Vodafone Magyarország ilyen jellegű tevékenységét is jelölték.

A kutatáshoz tartozó összefoglaló a Szerencsejáték Zrt. CSR-tevékenységét – amelynek fókuszában a fogyatékossággal élő emberek társadalmi beilleszkedése áll – külön is kiemelte. „A fogyatékossággal élőknek van egy fontos jelmondatuk: Semmit rólunk nélkülünk. Ezzel mi egyetértünk és eszerint végezzük a kapcsolódó szemléletformáló tevékenységünket. Mindig bevonunk érintett szakmai szervezeteket, tapasztalati szakértőket, akik részben tanácsot adnak nekünk, vagy önállóan visznek integrációs programokat, amelyeket mi finanszírozunk” – mondta Bánhegyi Zsófia, a vállalat marketing és kommunikációs igazgatója.

A nemzeti lottótársaság mellett a felmérés további jó példákat is említ. Ilyen a Biotech USA, a Decathlon, a Foxpost és a Wolt Magyarország társadalmi felelősségvállalásának egy-egy aspektusa.

Táborkeresés egy kerekesszékes konyhatündérrel II. rész

Ahogyan korábban beszámoltam róla, Flóra és az egyik barátnője elhatározta, hogy idén megtanulnak főzni és egy olyan táborba mennek el, ahol felfedezhetik az olasz gasztronómia világát. Az elsőre kinézett táborban nem tudták, vagy nem akarták fogadni Flórát kerekesszékesként. Mi azonban nem adtuk fel, és találtunk egy másik, szuper tábort! Lássuk, hogy sikerült a kezdeti nehézségeket áthidalni. A cél megvolt, a helyszín pedig újratervezés alatt. Drávucz Rita jegyzete.

Elolvasom

„Számomra a sportolási lehetőség jelentette a fényt az alagút végén”

Megfelelő donor esetén ma már rutinszerűen végeznek az orvosok vesetranszplantációt, de évtizedekkel ezelőtt ez nem így volt, akkor még ritkábbak voltak a szervátültetések. Ez egyben azt is jelentette, hogy a végstádiumú vesebetegség folyamatos dialízist vont maga után, amelyet a gyerekeknél akkor még nem is tudtak kivitelezni. De Berente Judit az utolsó pillanatig kitartott, és végül vesét is kapott – hogy aztán szervátültetett sportolóként komoly sikereket érjen el, és segítse a sorstársakat is.

Elolvasom