null

Út a fejlesztőházig – érintettből segítő

Pedagógusként végzett, de projektmenedzserként dolgozott egy multinacionális cégeknél, majd amikor autizmus spektrum zavarban érintett kisfia megszületett, rájött: nehéz helyzetben vannak azok a szülők, akik ilyenkor fejleszteni szeretnék gyereküket. Mayer Dea ma már saját fejlesztőházát vezeti, egy civil kezdeményezés társalapítójaként pedig mindent megtesz azért, hogy a fogyatékossággal és fejlődési eltéréssel élő embereket a társadalom jobban befogadja.

Multicégnél dolgozva soha nem gondolta volna, hogy egy olyan fejlesztőházat fog alapítani és vezetni, ami elsősorban sajátos nevelési igényű, idegrendszeri fejlődési eltérésekkel elő vagy rehabilitációra szoruló gyerekeknek, azok szüleinek nyújt segítséget. Mayer Deában akkor fogalmazódott meg a Mosoly Fejlesztőház indításának ötlete, amikor kisfiuk megszületett, és ahogy cseperedett, kiderült: az autizmus spektrum zavar enyhe formájával él. Ezt követően három és fél évük azzal telt, hogy fejlesztésről fejlesztésre hordozták, próbáltak megoldást találni a felmerülő problémákra, nehézségekre.

Fotó: Mosoly Fejlesztőház

„Nagyon sok helyen jártunk, de olyat nem találtunk, ahol minden kérdésünkre választ kaptunk volna, ahol egyszerre elértünk volna minden szolgáltatást. Nekiláttunk összegyűjteni, hogy mire lenne szükségünk, és elkezdett körvonalazódni annak ötlete, hogy a tapasztalatink alapján indíthatnánk egy fejlesztőházat. A tervet akkor valósíthattuk meg, amikor a jelenlegi helyünk tulajdonosa külföldre költözött, az épületét pedig eladta. Ő egészségcentert működtetett benne, volt masszázs és személyi edzés, a fejlesztés csak a tevékenység kisebbik hányadát adta. Én nem akartam fitnesz irányba menni, azokra a családokra akartam figyelni, akik hozzánk hasonló nehézségekkel szembesülnek, a legfontosabb pedig az, hogy fejlesszék a gyereküket. Egyelőre magánszolgáltatóként működünk, de már dolgozunk az alapítványi formán. Szeretnénk, hogy azok is kaphassanak nálunk segítséget, akik hátrányos helyzetben vannak” – mondja Mayer Dea. A hozzáférhetőség jegyében ősztől olyan videós beszélgetéseket és podcasteket is terveznek, amelyeken egy-egy témát szakember segítségével járnak körül, és azt ingyenesen elérhetővé teszik.

Fókuszban az autizmus

Deának édesanyaként szívügye az autizmusspecifikus fejlesztés, így arra már az induláskor nagy hangsúlyt fektettek, elkezdtek azon belül csoportos szociális készségfejlesztéssel is foglalkozni. Ebből itthon nagy a hiány, gyermeküknek is alig találtak olyan helyet, ahol erre lehetőség volt. Nagyon sokáig voltak várólistán, hihetetlenül örültek, amikor végre megkezdhették a foglalkozást. A fejlesztési területek közül fontos a logopédia és a pszichológia, emiatt kerestek ilyen szakembereket is. A sajátos nevelési igényű családoknak nevelési tanácsadásra is gyakran van szükségük, ma már ezzel is foglalkoznak.

Fotó: Mosoly Fejlesztőház

Mivel az idegrendszer érését a mozgásfejlesztés is segíti, a csapat fölmérte, hogy az érintett gyerekeknek – akár azoknak is, akik csak a beszédfejlődésben vannak kicsit lemaradva – milyen típusú tornák és módszerek lehetnek megfelelők, és kerestek hozzájuk gyógytornászokat, konduktorokat. Indított a fejlesztőház nyári napközis tábort is, aminek fókuszában szintén a szociális készségfejlesztés áll.

A szülők is emberek

„Mivel magunk is megtapasztaltuk, hogy ilyen helyzetekben a szülők társadalmi támogatása nagyon szerény, erre is indítottunk workshopot. Az ilyen jellegű segítségnyújtás nagyon fontos, sokat jelent azoknak a szülőknek, akik ADHD-val, autizmussal, szenzoros zavarral, vagy éppen PDA-val, azaz kóros utasításmegtagadási tünetegyüttessel élő gyereket nevelnek. Velük sokszor nagyon nehezen lehet bírni, a szüleik érthető módon nincsenek a legjobb pszichés állapotban, könnyen fölőrlődnek. Ilyenkor sokat segíthet a relaxálás és a hasonszőrű szülőkkel folytatott irányított, támogató beszélgetés. Az ilyen programokon nem a gyereknevelésen van a hangsúly, hanem a szülő állapotának javításán. Vannak olyan anyukák, akik az ilyen beszélgetések hatására kezdtek el túrázni, vagy saját betegségüket – amivel korábban nem foglalkoztak – kezeltetni” – emeli ki Dea. Ez fontos, mert ha a szülők a saját egészségükre nem figyelnek, az a gyerekekre is visszaüt.

Bár pedagógus végzettsége miatt a gyerekekkel való foglalkozás közel áll hozzá, Dea úgy érzi, munkáját személyes érettsége jobban segíti, mint az eredeti diplomája. A gyógypedagógiai témáknak az elmúlt években komolyabban utánaolvasott, eredetileg csak saját kisfia, később a másoknak történő segítségnyújtás miatt. Dea társalapítója az Értékes vagy szemléletformáló programsorozatnak is, ami előadásaival a társadalmat szeretné befogadóvá és elfogadóvá tenni, rámutatni az fogyatékossággal élők integrációjának fontosságára.

Négylábú támogatás: mire képesek a segítő és terápiás kutyák?

A segítőkutyák nem csak jelzéseikkel és fizikai közreműködésükkel tehetik könnyebbé a fogyatékossággal élő emberek életét, hanem lelkileg és szociális értelemben is támogatást jelentenek, segíthetik a társadalmi szemléletformálást. Erról mesélt nekünk Mányik Richárd, a NEO Magyar Segítőkutya Közhasznú Egyesületet elnöke. Kovács-Czirják Helga, a NEO segítőkutya-kiképzője a Segítő Szakmák Hónapján videóriportban is beszélt az egyesület tevékenységéről.

Elolvasom

Csoda a vízben – mikor segíthet a neuro-hidroterápia?

Központjaikba az ország minden tájáról érkeznek szülők, főleg központi idegrendszeri sérülésben érintett gyerekükkel. A kicsiket sokszor közvetlenül az újszülöttellátásból irányítják a Gézengúz Alapítványhoz, hogy ott a neuro-hirdoterápia mellett megkaphassanak minden olyan ellátást, amire szükségük lehet. Évente sok ezer gyerek fejlődhet ennek köszönhetően.

Elolvasom

Fejlesztés a nyeregben

Régóta használnak lovasterápiát a fogyatékossággal élő vagy sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztéséhez, kötődjön az mozgáshoz vagy viselkedéshez, beszédhez. Mivel esetükben nem egyszerű lovas foglalkozásról van szó, kulcskérdés – erről jogszabály is rendelkezik –, hogy a terápiát olyan szakember végezze, akinek megfelelő (gyógypedagógiai, gyógytornászi, vagy például pszichológusi) végzettsége van. Így érhető el, hogy a terápia tényleg a kicsik hasznára váljon.

Elolvasom