null

Varázslat online térben: képernyő előtt is érzékenyíthetők a gyerekek

A fiatalok érzékenyítését digitális csatornák is könnyíthetik, ezt a lehetőséget használják ki a Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) és a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége (FODISZ) együttműködésében kialakított, NO para! para ON online parasporórán. A program 2020 tavaszán indult, de az eredmények már most szemmel láthatóak.

A NO para ! para ON programot a járványhelyzet hívta életre, de a kezdeményezés nem volt teljesen előzmény nélküli. A FODISZ a Magyar Paralimpiai Bizottsággal karöltve már a korábbi években is sikeresen működtette a Magyar Parasport Napjához kötődő, Lélekmozgató elnevezésű, országos szemléletformáló programot. A Magyar Parasport Napjáról már ötödik éve emlékeznek meg február 22-én, a Lélekmozgató programhoz pedig oktatási intézmények is csatlakozhatnak. A programnak köszönhetően az iskolák az osztályfőnöki vagy testnevelési órák keretében kaphatnak betekintést a fogyatékossággal élő emberek mindennapjaiba, a magyar parasport világába, illetve ismerhetnek meg testközelből parasportolókat.

A minél szélesebb körű ismeretterjesztés és a járványügyi helyzet a szervezőket rugalmasságra késztette, ezért kidolgozták a személetformáló osztályfőnöki órák digitális verzióját. A pedagógusokat élő, online kapcsolattal vagy virtuális segédanyagok átadásával segítették abban, hogy a Lélekmozgató parasportórákat megtarthassák intézményükben. A 45 perces online órákon a diákok parasportról, a paralimpiák történetéről, a paralimpikonokról, a fogyatékosok sportvilágáról is tanulhatnak. A gyerekek a vendégelőadóknak – köztük parasportolóknak, paralimpikonoknak – kérdéseket is feltehettek. A program népszerűsége adta az ötletet ahhoz, hogy a diákok és a pedagógusok az év bármelyik napján online szemléletformáló osztályfőnöki órákat tarthassanak a parasport témájában.

Mérhető az eredmény

„A diákokkal megismertettük azokat az eszközöket, lehetőségeket, amelyekkel az embereket közelebb lehet egymáshoz hozni, amelyekkel a sportot inkluzívvá lehet tenni. A járvány indulása után ez a munka még inkább előtérbe került, hiszen a személyes kontaktusok megszűntek. Ekkor az egész rendszert átalakítottuk és kibővítettük. Innentől kezdve a diákokat nem csak az iskolai online előadásokon, hanem otthonukban is össze tudtuk kapcsolni a parasportolókkal, illetve azokkal a szakemberekkel, akik a parasporttal évtizedek óta foglalkoznak” – mondja Toponári Gábor, a FODISZ ügyvezető elnöke.

Ezzel a módszerrel a Magyar Parasport Napjához kapcsolódóan idén már 629 köznevelési intézménybe sikerült elvinni a Lélekmozgató programot. A NO para ! para ON program keretében egy év alatt 83 online parasportórát tartott meg az MPB és a FODISZ, 19 parasportoló bevonásával. A virtuális, interaktív beszélgetéseknek 71 oktatási intézményből összesen 4109 résztvevője volt, köztük 3831 diák.

„A gyerekek egy olyan kérdőívet is kitölthettek az órák elején és végén, amely az érzékenyítés hatékonyságát mérte. Ebben rákérdeztünk például arra, hogy a diákok szeretnének-e együtt játszani fogyatékos gyerekekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az ismeretátadásnak nagyon jó hatása volt. Az érzékenyítés elején a gyerekek 10-15 százaléka mondta azt, hogy elmesélné a szüleinek, ha egy mozgássérült gyerekkel játszana együtt, míg azt követően 65-70 százalék” – mondja a FODISZ ügyvezető elnöke.

Bevonni mindenkit

A No Para ! para ON program a járvány végéig szinte napi szinten futott az iskolákban, és mivel az igény nagy volt rá, a pandémia után is folytatódott. Az intézmények elsősorban az esélyegyenlőségi napjaikon teszik elérhetővé a kínálatát. Amióta erre lehetőség nyílt, a FODISZ munkatársai személyesen is részt vesznek az iskolák rendezvényein.

„Ilyen programokra mindenhol szükség lenne, hiszen a fogyatékkal élő gyerekek többsége már integráltan tanul. Mivel nem szeretnénk, hogy kirekesztve érezzék magukat, próbáljuk bizonyítani, hogy velük is lehet közösen játszani, sportolni. Vannak olyan játékok – például az ülőröplabda –, amelyek erre lehetőséget adnak, és amelyeket minden gyerek élvezhet. Az ép diákok számára remek érzékenyítő játék a csörgőlabda is, amit becsukott szemmel kell játszani. Ezt a gyerekek nem csak azért játsszák szívesen, mert újdonság, hanem azért is, mert jól esik nekik, hogy vak társuk, aki korábban a padon ülte végig a testnevelésórákat, egy csapatban lehet velük. A Magyar Diáksport Szövetséggel együttműködve szeretnék létrehozni egy olyan diákolimpiai versenyt is, amelyen az ép és látássérült diákok közösen játszhatnak csörgőlabdát és ülő röplabdát. Ez a NO para ! para ON program folytatása lenne, hiszen a gyereken elsőként ott találkozhattak ezekkel a sportokkal” – mondja Toponári Gábor.

Szeptembertől folytatódna az online program is, a testnevelő tanárok és az osztályfőnökök továbbra is az önkéntesség elve mentén használhatnák a rendszert. „A programról a közoktatási intézmények hírlevélben, honlapunkról és Facebook-oldalunkon keresztül értesülhetnek, de aktívak vagyunk az Instagramon és TikTokon is” – emeli ki az ügyvezető elnök. A kezdeményezést és az online érzékenyítést szülői közösségek is segítik, az egyiket például autista gyerekek szülei hozták létre.

„A pszichés zavarok négyötöde már gyerekkorban kiszűrhető”

Ha a fejlődési eltérésekből adódó mentális problémákat időben felismernék, az érintettek pedig megkapnák az adekvát terápiát, akkor felnőttként nagyobb eséllyel lehetnének képesek arra, hogy saját eszközeikkel oldják meg a nehézségeiket. Ez szeretné segíteni a Vadaskert Kórház és Szakambulancia, amelynek szakemberei három évtizede dolgoznak a gyerekek lelki egészségéért.

Elolvasom

Vak vagy!? Igen, vak vagyok!

Kalandosan indult az útjuk, de bebizonyították, látássérültként is lehet szigetkört futni, maratont teljesíteni, focizni, akár extrém sportokat is űzni. Hogyan kezdődött a LÁSS egyesület története?

Elolvasom